Lectura de l’Evangeli segons sant Mateu

(Mt 11,25-30)

En aquella ocasió, prenent Jesús la paraula, digué: «Et dono gràcies, Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has amagat aquestes coses als savis i prudents, i les has revelat als infants. Sí, Pare, perquè així ha esdevingut plaent davant teu. Totes les coses m’han estat donades pel meu Pare; i ningú no coneix el Fill sinó el Pare, ni el Pare ningú no el coneix sinó el Fill i aquell a qui el Fill ho vulgui revelar.

Veniu a mi tots els qui esteu fatigats i afeixugats, i jo us alleujaré. Preneu el meu jou sobre vosaltres i apreneu de mi, que soc mansuet i humil de cor, i trobareu el repòs per a les vostres ànimes, ja que el meu jou és suau i la meva càrrega lleugera».

DIUMENGE de la setmana XIV durant l’any A

La “gent senzilla” a qui, segons el text del evangeli, Déu es revela, és aquella que tracta de sobreviure amb dignitat en situacions de gran mancança social. Per l’amor que el Pare aboca sobre la història, aquestes persones passen a ser membres privilegiats de la família de Déu. Aquests “cansats i afeixugats” poden trobar al missatge una força de vida que restauri els seus desànims. Aquesta força és alliberadora i no té res a veure amb les imposicions de la religió o de la política.
Hi ha persones que no es poden sostreure al remolí de l’exclusió. Des estructuracions familiars, fracassos laborals i relacionals, malalties, problemes amb la justícia, buit de sentit, problemes psicològics d’envergadura, etc. són les causes més comunes que empenyen en la direcció de l’exclusió. Totes elles tenen com a denominador comú la solitud i el desemparament. Mirar els camins de l’exclusió és una exigència de fe i d’humanitat.
L’exclusió necessita camins forjats de solidaritat, de generositat i de justícia. Col·laborar en aquesta classe “d’empreses” és, sens dubte, fer obra d’evangeli.
Per reinserir cal compartir. Aquesta ha estat la metodologia utilitzada pel mateix Jesús. L’evangeli sosté que quan funciona el mecanisme de compartir la vida es regenera. Mirar aquest món dur de l’exclusió de front és una tasca ineludible de qui es diu adherit a Jesús.