Text de l’Evangeli (Lc 9, 51-62)

Quan es complien els dies en què Jesús havia de ser endut al cel, resolgué de fer camí cap a Jerusalem. Va enviar missatgers davant seu, i ells, tot caminant, entraren en un poble de samaritans per preparar la seva arribada. Però no el volgueren acollir, perquè Ell s’encaminava a Jerusalem. En veure-ho, els deixebles Jaume i Joan van dir-li: «Senyor, ¿vols que diguem que baixi foc del cel i els consumeixi?». Però Jesús es va girar i els renyà. I se n’anaren en un altre poble.

Mentre feien camí, un li digué: «Et seguiré arreu on vagis». Jesús li respongué: «Les guineus tenen caus, i els ocells, nius, però el Fill de l’home no té on reposar el cap». A un altre li digué: «Segueix-me». Ell respongué: «Senyor, deixa’m anar primer a enterrar el meu pare». Jesús li contestà: «Deixa que els morts enterrin els seus morts; tu ves i anuncia el Regne de Déu». Un altre li digué: «Et seguiré, Senyor, però primer deixa’m anar a dir adeu als de casa meva». Jesús li va respondre: «Ningú que mira enrere quan ja té la mà a l’arada no és bo per al Regne de Déu».

Comentari

“Anar de camí” és clau en la presentació de Jesús. Què fa l’evangelista Lluc. No és un viatge de vacances i descans. És un viatge responsable i compromès. L’evangeli ho subratlla: Va prendre la decisió… malgrat les resistències que experimentava dins seu i les dificultats que hauria de vèncer. Al primer viatge han estat els seus paisans els que el rebutgen; en aquest són els samaritans els que no el reben perquè va a Jerusalem.
La reacció de Jaume i Joan al rebuig dels samaritans és apel·lar a la violència en nom de Déu per resoldre les diferències i els problemes de convivència humana.
Jesús no va acceptar cap mena de violència. Al contrari, la va voler eliminar d’arrel. Tota la seva vida ha estat una crida constant a resoldre els conflictes humans amb la no-violència. És un dels trets més característics de la seva actuació i del seu missatge. Gandhi, després del seu descobriment de l’evangeli, afegeix: “Mentre no hàgim arrencat d’arrel la violència de la nostra civilització, Crist encara no ha nascut”. La violència porta dins seu el germen de la destrucció, la tendència a solucionar els problemes de la convivència arrasant el que considera enemic.
Tot seguit, l’evangelista ens presenta tres declaracions de Jesús. Quan es vol seguir Jesús cal alliberar-se dels lligams que lliguen, de l’afany de seguretat, de tenir la vida resolta, de mirar enrere; per viure en obertura al futur, per ocupar-se de la vida i dels vius, per lliurar-se a la causa del regne. No hi valen excuses, ni indecisions, ni tenir altres prioritats i interessos. Jesús no vol addictes sinó seguidors.